Az internetes (online) vásárlás buktatói

Világszerte egyre többen vásárolnak az interneten, külföldi és hazai webshopokból és gyűjtőoldalakról.  Az online vásárlásnak rendkívül sok előnye ismeretes. 

Kényelmes: Ki sem kell tennünk a lábunkat otthonról, és mégis bárhol vásárolhatunk, akár a világ legeldugottabb szegletében is. Nem kell végigjárni az üzleteket, elég ha felkeressük a cég honlapját, és máris mindent tudunk, az árat, a műszaki paramétereket, a kínálatot.

Olcsó: Egy webshop mindig olcsóbb mint az az üzlet, ahol bérleti díjat, eladókat kell fizetni. A legkedvezőbb ár kiválasztását több ár-összehasonlító portál segíti. Ha nem magyar gyártású terméket szeretnénk venni, akkor majdnem biztos, hogy külföldről olcsóbb megrendelni.

Ez eddig rendben is van, de milyen veszélyei vannak egy online vásárlásnak? Még mindig nagyon sokan félnek interneten keresztül vásárolni, pedig kellő körültekintéssel, odafigyeléssel elkerülhetőek a problémák. 

Nézzük, milyen gondokkal találhatjuk szembe magunkat!

 

Hol vásároljak?

 

Megbízható helyen. Ezek lehetnek többek által kipróbált, bevált webshopok, vagy gyűjtőoldalak. Ez segítendő, az oldalamon folyamatosan megosztom azokat a megbízható webshopokat ahonnan már vásároltam, vagy jókat olvastam róluk.

Ha egy teljesen új webshopot találsz, érdemes utánanézni, utána olvasni, az internetes társadalom ugyanis kegyetlen, mindent véleményez, és kibeszél. Mindent azért nem kell elhinni, de ha nagyon sokan panaszkodnak, annak általában oka van. 

Gyűjtőoldalakon vásárolni a legbiztonságosabb. Az eBay-en pénzvisszatérítési garancia van. Az Aliexpress még ettől is jobb, itt az eladó csak akkor jut a pénzéhez, ha megkaptad a terméket, és visszaigazoltad, hogy ép, jó, hiánytalan. 

Azért itt is előfordulnak csalási kísérletek, résen kell lenned! Mutatok egy pár konkrét példát:

 

Aliexpress csalások

 

A fent említett pénzvisszafizetési garancia miatt nem sok értelme van a csalásnak, de azért időről-időre megpróbálják. Arra utaznak, hogy nem ismered a portál működését, nem reklamálsz, nem nyitsz vitát, letelik az idő, a pénz meg megmarad. A portállal kapcsolatos összes tudnivalót , tennivalót megtalálod egy korábbi bejegyzésemben ITT. Ha ennek megfelelően jársz el, soha nem jár jársz pórul.

Mivel próbálkoznak, nézzük  szép sorjában:

Túl alacsony ár

Ne légy hiszékeny! Pár dollárért márkás műszaki cucc? Ugye ezt te sem hiszed el!

Luxusmárkák termékei

Luxusmárkák termékei melyet az eredeti honlapról másolt fotóval hirdetnek, természetesen nagyon jó áron, ez is kérdéses.

Mi alapján tudod eldönteni, hogy nagy valószínűséggel  hamis hirdetéssel állsz szemben?

  • nagyon kevés a termék az üzletben
  • nincs az eladónak értékelése százalékosan
  • a terméket bár sokan megvették, a termék adatlapján senki nem minősítette

Mégis beugrottál? Mit tehetsz:

  • ha azt látod a rendelési listádon, hogy az ügyintézési idő több mint 30 nap, és majd csak akkor szállítják – rendelés mégsem gomb!
  • a terméket már szállították, de 1 hét után sincs használható postai követési száma, melyet leellenőriztél – OPEN DISPUTE gomb!  – pénzvisszatérítés

 

Hogyan fizessek?

 

Az egyik legbiztonságosabb fizetési mód a PayPal. Az ezzel kapcsolatos mindenféle információt, kitérve a leggyakoribb csalási kísérletekre megtalálsz itt: PayPal. A 3 %-os árfolyamváltási költségnek köszönhetően drágább, mint a bankkártyás fizetés, de a biztonság megér ennyit.

A vásárláshoz használt bankkártyán ne tarts túl sok pénzt! Ha van lehetőséged használhatsz kifejezetten az internetes vásárlásokra kifejlesztett webkártyát. A számlavezető bankodnál tájékozódj a feltételekről.

SOHA ne add ki a PayPal jelszavad, ne jegyezd fel hozzáférhető helyen, visszaélésre adhat okot!

SOHA ne kattints olyan levélben érkezett linkekre, melyekben arra figyelmezetnek, hogy feltörték a fiókod, lépj be újra, változtasd meg a jelszavad, ezek csak az adataid ellopására irányuló kísérletek.

 

Méret, minőség

 

Próba nélkül nem egyszerű jól vásárolni, de nem is lehetetlen. Akárhol is vásárolsz a cm-ben, vagy „-ban mért adatok minden termék adatlapján megtalálhatóak. Ha nincsenek konkrét cm-ben mért méretek, biztosan találsz mérettáblázatot. Ne légy lusta, mérd meg magad! Ne adj a szokásos s,m,l méretre, ez országonként eltérő méretet takar. Kínában a 3XL az USA M méret! Az átlagos testfelépítés is eltérő lehet, érdemes ezt is szem előtt tartani.

Több olyan webshop Is létezik (Indiában, USA-ban) ahol a te méretedre készítik el a kiválasztott ruhát, farmert. 

A minőségre vonatkozóan azt tudom mondani, hogy érdemes a termék adatlapján megnézni az előző vásárlók véleményét. Ha sokan az írják, hogy a termék szép, megfelelő, te is biztos lehetsz a sikerben.

Létezik olyan weboldal a neten, ahol a megvásárolt termékeket véleményezik, tényleg olyanok-e mint a képen látszik. Kétség esetén érdemes felkeresni, hátha valaki már leírta a tapasztalatait. Egy ilyen oldal az itao.com.

 

Hogyan spórolhatsz? 

 

Ha tetszik egy webáruház, érdemes a hírlevelükre feliratkozni. Főleg külföldön nagyon gyakran vannak vásárlást ösztönző akciók, kuponkódok. Érdemes kihasználni ezt a lehetőséget! A feliratkozás semmire nem kötelez.

 

Hamis termékek

 

Ha az alin vásárolsz sok „márkás” terméket találsz. Sok esetben ezek másolatok, vagy az ott gyártató cégek másodosztályú termékei. Itt két dolgot tehetsz: megveszed az eredetit (melyet általában ugyanúgy Kínában gyártanak) a luxus cég márkaboltjában, minimum 5 számjegyű összegért, vagy veszel egy másolatot  pár dollárért. Telefonok, órák mellé általában oda is írják, hogy másolat. 

Tavaly nyáron történt meg, hogy az egyik divatlapban megláttam egy nagyon szép, trendi, luxus napszemüveget. Egyetlen nagy hibája volt az ára. 60.000 Ft egy napszemüvegért? Letettem róla. Aztán csak nem hagyott nyugodni. Az egyik kezemben az újság, a másikban a tablet, aliexpress. Fél órai keresés után megtaláltam. 20 dollár, bőrtokkal, eredetiséget igazoló pecsétes papírral. Azóta is azt hordom 🙂 Nekem megfelel. Ha valaki meg mindenképpen eredetit szeretne, azt ne itt vegye meg!

 

Mit tehetek, ha nem kaptam meg a megrendelt terméket?  

 

Az aliexpress és az ebay esetében egyszerű a helyzet visszakapod a kifizetett összeget. 

Ha más webáruházról van szó: 

Érdemes úgy vásárolni, hogy mindenképpen legyen követési száma a csomagnak. A kínai webshopoknál általában ezért külön kell fizetni egy pár dollárt. Ha nincs követési szám, és a csomag eltűnik, nincs mit tenni. Ha van követési szám, és nem kapod meg a csomagot, jelezd a webshop contact oldalán, válaszolni fognak, és orvosolják a problémát.

Ha pórul jártál egy webshoppal, írd le fórumokon, és ne vásárolj többé itt. 

Bármi ilyen jellegű probléma van, érdemes írni a webshopnak. Sok webshop nem engedheti meg magának, hogy rossz híre legyen, ezért mindent megtesznek a kárpótlásodért.

Hosszú évek óta vásárolok az interneten, nálam is volt már probléma, igaz nem sokszor. Egy kosárlabda cipőt rendeltem a fiamnak Kínából, egy számomra ismeretlen webshopból.  Több hét elteltével a cipőnek híre-hamva sem volt. Több levelet írtam nekik, egyikre sem válaszoltak. Ekkor végső elkeseredésemben, mert nagyon bosszantott hogy becsaptak, írtam nekik egy levelet, melyben közöltem velük, hogy feljelentem őket a rendőrségen, amennyiben a cipő nincs 1 héten belül a címemen. Nem tudom hogy csinálták, de 2 nap múlva, egy ajándék zokni kíséretében ott volt a cipő 🙂 Angol anyanyelvű barátnőm 3 napig röhögött a levelemen 🙂

 

Legyünk körültekintőek, figyeljünk a jelekre, vásároljunk megfontoltan!  Ha betartjuk a játékszabályokat problémamentesen tudunk az interneten vásárolni! Mindenkinek ezt kívánom!

About agnessa 661 Articles
Örök álmodozó, kíváncsi felfedező aki ismeri a legjobb helyeket, kutatja a legizgalmasabb cuccokat, lelkesen teszteli a legtrendibb kozmetikumokat és a hasznos kütyüket. Világpolgár, a virtuális sztráda üzleteinek hűséges vásárlója, és ismerője. Ez vagyok én, lépj be a kis világomba.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*